cucka 2008.02.01. 18:12

Névválasztás

Sosem gondoltam volna, hogy valaha erről is írni fogok... számunkra természetes volt, hogy Magyarországon, a magyar gyermekemnek, magyar nevet fogok választani. És momentán mellőzni szeretném a jelen politikai helyzet elemezgetését, legyen annyi elég, hogy fáj, hogy a mai világban még ez a  vallomás is "ciki", de én büszke vagyok arra, hogy magyarnak születtem, hogy magyarnak neveltek, szeretem ezt az országot, ezt a nyelvet, ami olyan sokszínű és mégis oly sok minden bujkál egy-egy szóban... az édes anyanyelvet... És igenis szeretném, hogy a fiamnak legyen identitás- és nemzettudata (istenem, mennyire elcsépelté váltak mostanság ezek a szavak!), hogy még mielőtt kitárulna számára a teljes nagy világ az összes lehetőségével, tudja értékelni azt, hogy honnan indult... hogy mindig meglegyen a  kályhája, amihez mindig visszatérhet...

Nos, HuncApuval nagyon hamar eldöntöttük, Huncom nevét, igazából még azt sem tudtuk kispasi vagy picilány lesz, nevekkel már igencsak jól álltunk! Azaz jól álltam, mert kb. hármat-hármat kiválasztottam fiú- illetve lánynevekből és HuncAput döntés elé állítottam. A fennmaradó két név benne rossz emlékeket idézett, ígyhát maradt a Hunor.
Egyre gömbölyödőbb pocakommal járva-kelve sokan feltették az ilyenkor szokásos kérdéseket: és kisfiú lesz vagy kislány? kisfiú... és mi lesz a neve? Hunor... Egy idő után, már szinte esettanulmányt írhattam volna a kérdezők arcából. A legkellemetlenebb élményem egy közértben volt, (ahol az eladóleányka, aki eddig a pontig oly kedvesen nézegette a pocakomat és előreinvitált a sorból a kasszához), a kisfiam neve kimondásakor, mintha kígyó marta volna meg, agresszíven felcsattant: és valami normális nevet nem adtok neki? Annyira meglepett ez a kitörése, hogy szinte válaszolni sem tudtam, de megtették a mögöttem-előttem állók, igazi kis politikai bomba robbant a boltban... szinte elmenekültem a helyszínről és ugyan mellettünk van a bolt, azóta sem szívesen teszem be oda a lábam...
Voltak olyanok is, akik tapintatosabban fejezték ki nemtetszésüket és finomabban kérdeztek rá: és második neve lesz? :DDD (nem, nem lett!)

A kórházban előnyöket élveztünk a  névválasztással, már első nap mindenki tudta a  kis Hunor nevét és míg a többieket "Anyuka és kisbabája"-ként hívtak, minket "Anyuka és Hunorka"-ként.

Hogy miért most vált számomra aktuálissá ez a poszt? Mert pár napja kaptam egy régi ismerőstől egy sms-t, melyben kissé bántó hangnemben gratulált a fiamhoz és a nevéhez! És fáj, ha bántják Huncot, még ha így közvetve is történik... főleg úgy, hogy igazán nem is tehet róla.

Azóta is sokat agyalok ezen, hogy az én kisfiamnak lehet, hogy nagyon hamar meg kell tanulnia kiállnia maga mellett a neve miatt... és ilyenkor elgondolkodom, hogy van-e joga egy szülőnek ekkora "súlyt" helyeznie újszülötte nyakába?! És itt már megint vissza kell kanyarodunk a  neveléshez, meg kell értetnünk gyermekünkkel, hogy a neve áldás és nem átok! Mindamellett egyetlen percig nem érzem rossz döntésnek a névválasztást, a fiam nagyon jól viseli idekint is ezt a  nevet, akárcsak pocakon belül, hol igazi bátor és erős Hunor, hol méltóságos HuncÚr, de lehet gyöngéd Huni vagy éppen csibész Hunc is!

Vajon azok a  szülők is ennyit gondolkodnak gyermekük megfelelő névválasztásán, akiktől a  Dzsenifer, Cintia, Kevin, Vanessza neveket kapják gyermekük?! ;)

A bejegyzés trackback címe:

https://kismamavagyok.blog.hu/api/trackback/id/tr87321247

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nyuzs 2008.02.01. 18:22:02

Bár most inkább érzem cikinek a magyarságomat, mi is magyar nevet választottunk a lányunknak, kettőt is, így lett Csenge Virág. Én eddig nem tapasztaltam ezeket amikről írsz, bár ha fiam lett volna Hunor lett volna, vagy Kende.
Aranyos a fiad nagyon, és nagykorában szerintem büszkén viselheti ezt a nevet.

RKriszta · http://www.barni.blog.hu 2008.02.01. 18:50:45

Szerintem tök jól választottatok nevet.

micka 2008.02.01. 19:03:28

nekem itt Erdélyben nagyon szomorú olvasni azt, hogy bárkinek is ciki a magyarsága, és felfoghatatlan számomra az, hogy pont Magyarországon kínos magyar névvel élni, magyar nevet adni a gyerekemnek. bár az is igaz, hogy nekem magyar névvel élni, és magyar nevet választani a gyerekemnek itt Erdélyben kicsit más, mert benne van az ellenállás, a felvállalás, az identitás.
na de a legszörnyebbnek azt tartom, hogy bárki is ítél nemzetiség, nyelv, név vagy bármi más alapján. gondolom a boltoslánynak eszébe nem jutott hogy a te pocaklakód milyen nagyon aranyos lesz, és micsoda szemei lesznek, az sem, hogy mennyire fogod szeretni és mennyire jó család vagytok általa is.... csak az előítélete volt ott, és ez a szörnyű.
viszont azt tudom, hogy Hunor a neve mellé pont ebből a harmóniából kapott erőt is viszi magával. és amúgy meg gyönyörű neve van.

Csillagbaba · http://csillagbaba.freeblog.hu/ 2008.02.01. 19:06:11

Nekem nagyon tetszik Hunc neve.. És mint látod a két kicsinek nálunk is ősi magyar neve van. Igaz Etelével jártunk már úgy, hogy a szőke plázacica megkérdezte a név hallatán, hogy: " Jaj, bocsika! De elárulnád milyen nemzetiségű ez a név??" Én meg csak álltam és nem tudtam sírjak vagy nevessek.....
És a legtutibb... a legújabb Kismamában a lapelején kérdezett kismam kislányt szült aki egyszerűen a TEA nevet kapta... hát.. nem lennék az a gyerek! ;)

A hívásodért millió puszi! :))))

Kende és Anita · http://kende.freeblog.hu 2008.02.01. 19:22:18

Én ugyanígy vagyok Kendével. Eleinte mindenki megütközik. Sőt, mikor megszületett és mondtam a nevét, a doki azt mondta, hogy valami magyar nevet is adhattunk volna...... Nem tudtam sírjak, vagy nevessek. Hogy mennyien nem tanultak történelmet....... :D

Zsibrák 2008.02.01. 20:00:37

Kedves Cucka,
Hunornak nem adhattatok volna szebb nevet. Nálunk is esélyes volt...
Hetente többször előfordul, hogy az utcán megállítanak, hogy milyen szimpatikusan vigyorog a kicsike, hát hogy hívják? Áron, mondom. De az nem román név, ugye? Nem, mondom, magyar.
Soha nem jutott volna eszembe, hogy ezt titkolni kellene. Vagy, hogy a gyerek többre vinné, ha Dzsoninak hívnák. Kár, hogy ez bárkinek eszébe juthat.
Puszillak. És ne törődj a butákkal.
Bea

Ingrid 2008.02.01. 20:17:22

Hűűű! Igazán érdekes és kidumálni való téma :) Nekem nagyon tetszik a Hunor név!
Szomorú, hogy nem ismerik az emberek a magyar neveket...
Tavaly volt egy esetem. Barátnőm egyik rokonát Lara Afroditének nevezték el (vagy valami ilyesmi...). Barátnők közt kidumáltuk a dolgot, amikor valaki megszólalt, hogy miért nem lehetett valami tisztességes magyar nevet adni neki, mint pl. Csongor :)))) Erre nevetve közöljük, hogy Larácska KISLÁNY!!! A harmadik pedig megkérdi, miért a Csongor magyar név?????
Hatalmas döbbenet.....
Ettől még viccesebb volt a dokim, aki szülés után rögtön megkérdezte, hogy hogy hívják? Mondom Heléna. Heléna??? Miért görög az apuka? Mondom nem. De azért adnak valami magyar nevet is neki? Mondom nem, nem illik e mellé a gyönyörű név mellé.
Szerintem Dzsoniéknak több problémájuk lesz, ettől függetlenül ;)

Pöttye 2008.02.01. 20:27:14

Teljes mértékben egyetértek veled Cucka. Magyarok vagyunk, és annál szőrnyűbb nincs, amikor egy kislányt Dzseniffernek,avgy éppen az ismerősöm kislányát Britney-nek hívják. Igaz, ő Amerikában született, de sose járt ott, magyar kislány, magyar szülőkkel...És belegondoltam, eddig micsoda divat lehetett hogy ez a neve..mostmeg... Főleg a híres névrokon miatt... Sajnálom szegény kislányt...
:(
Mindenestre hidd el, Hunor gyönyörű név..Mi is választottunk már fiúnevet, pedig mér hírből sincs közöttünk... Mindkettőnknek tetszik a Koppány név, mert régi, magyar név, még akkor is, ha másoknak nem tetszik...
Annyi gyönyörű nevünk van, nem értem, és nem is fogom felfogni ép ésszel, miért kell nehozni az idióta külföldi neveket... És jelzem, az idiótákat...
Nem meg Eső és Felhő története se semmi...

Puszillak, HUNOR gyönyörű név.

Pöttye 2008.02.01. 20:28:46

Pár bakin kívül, azért remélem értitek a lényeget ;-) Csak úgy siettem... :S

Kata763 2008.02.01. 20:32:33

Drága Cucka! Könnyű mondani, de tényleg ne törődj az ilyen emberek ilyen megjegyzéseivel! A Hunor szép név - hát még aki viseli!!!!!!

Erről én is írtam már, hogy amikor megkérdezték tőlem "és mi lesz a neve?", én meg megmondtam, rögtön jöttek a megjegyzések, hogy "miért nem valami mai divatos nevet adsz Neki?....CSAK! Mert nekem ez tetszik. Akinek meg nem tetszik, sajnálom. Az én gyermekemnek én adom a nevét, ők meg majd olyat adnak a sajátjuknak, amilyen divatosat csak akarnak.
Puszi Nektek!!!

Pocakos Macska 2008.02.01. 21:29:54

Ez tényleg nagyon jó téma! Nekem is nagyon tetszik Hunor neve ( de most még inkább Hunc :D )Sajnos ezeket a neveket nem ismerik (mármint hogy milyen nemzetiségű), mert elég ritkák. Nevetséges szvsz amilyen neveket sokan adnak... Döbbenet, hogy képesek Dzsenifernek és Eszmeralbának hívni egy gyereket sőt, szinte minden külföldi "sztár" nevét lemagyarítanák... Persze mindenki maga dönti el, nem ítélkezek, ez a véleményem... Nálunk ha fiú lett volna Roland lett volna, eleinte Izabellát szerettünk volna, de aztán valahogy mikor megtudtuk hogy lány kiszerettünk belőle. A Dóra tetszett nagyon, de akik ismerik a vezetéknevünket... Szóval a gyerek nevét súlyadónak lehetett volna érteni :)
Anak a boltos csajnak valószínűleg mondtam volna, hogy köze a dologhoz annyi, amennyi esze van (tehát semennyi :) )
Ingrid bocs, de a görög Apukán is jót derültem :))))

Karissima 2008.02.01. 22:35:55

A pocakomban lakó pici pasinak Gyuri lesz a neve. Így hívják az apukáját, nagypapáját, dédijét is. Szeretem ezt a nevet, magyar is, ma már ritka is. Pont mint a Hunor. Nagyon jó kis neve van a fiatoknak!

Szilvi 2008.02.02. 09:40:56

Én csak annyit tudok erre mondani, hogy ízlések is pofonok... Szerintem legalább ugyanannyi embernek fog tetszeni a Hunor név, mint amennyinek nem. Ez van. Nem is arra kell törekedni, hogy mindenki által elfogadott nevet adjunk a gyerekünknek, hanem, hogy lehetőleg illjen hozzá, a családnevéhez, nekünk tessen stb. A Hunor egy szép magyar név. Ha valaki emögé is poltikát lát, sajnálom. Viszont ha valaki nem magyar nevet akar adni a gyerekének, azt is meg tudom érteni - vagy én vagyok túl toleráns.
Amúgy én is kaptam hideget-meleget a lányom nevéért. Tőlem is megkérdezték, hogy normális nevet nem adok-e szegény gyereknek. Hát, nem adtam. Aztán megkaptam azt is, hogy divatnév. Anno az én nevem is top10-es volt, de soha semmi kárát nem láttam ennek. De kit érdekel a sok ellenérv, negatív megjegyzés, ha a választott név nekünk tetszik, nem igaz? Ha így állsz hozzá, Hunor is büszkén fogja viselni ezt a nevet.

(Mellesleg én ismerek aranyos Vanesszát és Kevint is, szóval nem ezen múlik...)

cucka 2008.02.02. 10:58:33

Örülök, hogy ennyien elmondtátok a véleményeteket és egyúttal köszönöm is! :)
Még annyit fűznék a történethez, hogy természetesen nem volt célom senkit sem megbántani, sem a névválasztását becsmérelni! (és elnézést kérek az aranyos Vanesszáktól és Kevinektől ezúton is! ;) )

Ingridem, jót nevettem a görög apás Heléna-történeteden és PM a Súlyadós lányneveteken is! (tényleg olyan :DDD és szerencse, hogy még időben észrevettétek!)
Szilvi! Nem értem mért kaptál hideget-meleget, hiszen a picilányod neve nagyon találó és illik is hozzá nagyon?! Szerintem tökéletes volt a választásod! :)

Szilvi 2008.02.02. 11:17:05

De drága vagy, Cucka! Nem kell elnézést kérned, csak azért írtam, hogy bármilyen névvel lehet valaki tök normális/aranyos/kedves, és aztán az elsőre furcsán hangzó nevet már nem is találod annyira borzasztónak...
Na, többek között ezért vagyok én ennyire elnéző a nevekkel szemben (kivéve a szivatós neveket, mint pl. Vég Béla és társai), és ezért nem értem azt, aki sms-ben célozgatott a fiad nevére. :(
Ja, és ha még nem mondtam volna: nekem nagyon bejönnek Hunc becenevei. Tökjók!

Mazsola01 · http://mazsola01.freeblog.hu/ 2008.02.02. 13:17:58

Szia! Eddig olvasgattalak, de ehhez hozzá is kell szólnom. :)
Dzsenifer, Cintia, Kevin... Nos igen, erről én is szándékozom majd egy postot írni. Szerintem azok az emberek, akik becsmérlik a Hunor (szerintem szép a neve a fiadnak!), illetve más magyar neveket, pontosan azok, akik a Dzsenifer, Klió, és a többi "szép" nevet adják a gyereküknek. Egyszer munka közben bejött a boltba egy nő a két gyerekével, szól a lányának: Dzsenifer vegyél egy csokit Kevinnek is!" , na én alig bírtam visszafogni magam :D
Sajnálom, ha másnak ezek a nevek tetszenek, de igenis magyarok vagyunk maradjunk is ennél. A legjobb, hoyg már film szereplőkről iis elnevezhetjük a gyerekeinekt, plédául lehet Frodó, Gandalf is, hát nem jóóóóóóóó? Szerintem inkább elkeserítő, azok a szülők, akik ilyen névvel illetik a gyereküket, baj van a fejükben...én azt mondom, hogy ha ilyen név tetszik valakinek no problém, de neveztesse át saját magát, hiszen 14 év felett bármilyen nevet felvehetünk... utána kiváncsi lennék, még mindig olyan szépnek találná-e a nevet!?
Másik élmény: bank, öregasszony megy és közli, ő Kovács Napsugár, xy-hoz jött, hát a banki dolgozók arcát kellett volna látni :) , gondolni kéne arra, hogy valakinek jól állhat a Sugárka/Eperke név kb. 3 éves koráig, de amit adunk a gyereknek azt egész életében viselnie kell!

lare 2008.02.02. 13:40:31

Kristóf lett a gyerkőc neve két és fél évvel ezelőtt, mert illett apuka erdélyi hangzású vezetéknévhez és az én nevem jelentésével is egyezik ,) apukát attilának hívják, ezért a tesó esélyes az Ákos névre, ami magyar-török eredetű és szintén kitűnően megy apuka veznevéhez ,)) nemkevésbé azért is, mert abban az időben apuka vnevével egyező falucska török fennhatóság alá tartozott ,)) kissé kifacsart magyarázat, de ez van ,)) ó és érdekességképpen: az én vnevem is egy erdélyi falucskáéval azonos ,)) és közel van apuka falujáhaz ,) már ha jól néztem ,)

de nevekre visszatérve... más, ha egy idegen hangzású vnévhez egy idegen személynév társul, de az sem minden esetben jó ,)) mi néztük a neveink eredetét, jelentését, mikor született-fog születni a baba, (egy hónapban lesz így mindkettő mindkét ünnepe ,)) aztán magas és mély magánhangzók is benéztek a szortírba és még annyi minden... pl nem kedveljük a becézgetéseket...

a Hunor szerintem nagyon kedves név a fiatoknak és elnézegetve az esküvői fotóitokat igenis illik hozzá és hozzátok is ,)

vicces, de a férjecskéd fotóit nézve szinte el sem tudnám képzelni más eskü ruhában ,) és más foglalkozással ,)

ti egy nagyon gömbölyű kiscsalád vagytok és sugárzik rólatok az, amit sokan irigyelnek ,)) az elégedettség és a "hűűűdetuttiiiiélet" és ez nagyon jó légkör egy kisbabának ,))

vorosbegy · http://fioka.freeblog.hu 2008.02.02. 14:27:01

a Hunor egy nagyon szép név, mi is gondoltunk rá, csak 2 kolleganőm kisfia is ezt a nevet kapta mostanában.
bár mi nem ragaszkodtunk magyar névhez, az azonban fontos szempont volt mindhárom gyerekem névválasztásánál, hogy mind kiskorában, mind felnőttként megállja a helyét a neve...egyébként mikor Barni a korán volt, ott volt egy icipici baba...nem vagyok rasszista, sem fajgyűlölő, de etnikumhoz tartozó baba volt... Valentin...mellesleg 1 hónapja volt már a "hízlaldában" és a kedves anyuka még egyszer sem volt nála...de a neve szép...szegény kicsi...úgy sajnáltam...

nagyon jól választottatok...de nincs a földön olyan név, ami mindenkinek tetszik...Barni először Martin volt és Pötty jól lehurrogott :))))))) így utólag persze igaza volt :)))

Pöttye 2008.02.02. 14:41:25

Vbegy: Jól van na..de csak azért mertelek,mert barát vagy.. A BARNABÁS gyönyörű név..nagyon jól eltaláltátok...:)))
De ha Berill-t adtál volna a lányodnak... :)))) Nah, nekem az volt a csúcs.. Így utólag elmondom..
De ez csak az ÉN VÉLEMÉNYEM...és le kell tojni... Tudom :D

Lili 2008.02.02. 15:24:04

gyönyörű név a Hunor nekem nagyon tetszik.és teljesen illik a fiatokra.Nemrégiben mi is dilemmáztunk a neveken, mert bizony a mi Szonjánknak is sokan azt mondták, hogy lehet így kics... egy gyerekkel. Hát délután megyünk meglátogatni Angyalkát, khmmm. A csúcs az volt, amikor anyuka odaszólt a buszon a 3 csemetéjének: Bobi, Pamela, Dzsoki, leszállunk, -hááát ha nem a saját fülemmel halllom, tuti nem hiszem el.

nuca · http://kansas.freeblog.hu 2008.02.02. 16:07:26

Éljenek a szép magyar neveink, soká!!!

masika · http://farkaslili.mindenkilapja.hu 2008.02.02. 16:45:39

Kedves Cucka!

Eddig én is csak olvasgattalak, de most hozzászólnék a témához. Szerintem a Hunor az egyik legszebb Magyar név,és teljesen egyet értek Szilvi véleményével ízlések és pofonok.
Egyébként pedig a Hunor név igazán illik a kisfiadhoz.

Masi

Nani 2008.02.02. 16:52:49

Nekem szintén nagyon tetszik Hunor neve, szerintem nem kell törődni azzal, ha mások meghökkennek rajta. Mondjuk könnyű ezt mondani. Az a lényeg, hogy nektek tetszik.
És szerintem nagyon illik hozzá a neve!

cucka 2008.02.02. 18:14:18

Hú, most értünk haza és alig hiszek a szememnek... mennyi Kedves Eddig Rejtőzködő Olvasó is hozzámszólt...:DDD Köszönöm a véleményeteket! :)
Mazsola és Masika! most már bevallhatom, néha én is benéztem ám Hozzátok! ;) Sőt, ha nem bánjátok, ki is linkelnélek Benneteket magamhoz! :)
Jajj, Lare, nagyon jólesik, amiket írtál... :) Örülök, hogy így látod :)

Pocakos Macska 2008.02.02. 18:14:38

Amúgy az is tényleg egy nagyon fontos érv, hogy a gyerek nagykorában is "hordható" legyen a neve :) Mi azt is szerettük volna, ha aranyosan becézhető. De még tegnap eszembe jutot, csak már nem voltam gépnél, hogy olvastam annó arról, hogy az apa a Fradi(ka) nevet akarta adni a gyermekének vaj'h miért, illetve a Radiátor(ka) mint névkérelem vágta ki nálam teljesen a biztosítékot...

Pocakos Macska 2008.02.02. 18:52:51

Gratulálok a két hónapos nagyfiúnak és tessék Anyunak 1-1 puszit adni Norka és az én nevemben :)))

masika · http://farkaslili.mindenkilapja.hu 2008.02.02. 21:31:59

Szia Cucka!

Én is kilinkellek, ha nem bánod!!!

Masi

Csillagbaba · http://csillagbaba.freeblog.hu/ 2008.02.02. 21:40:27

Cuckám! Huncinak nagyon boldog hófordulót kívánok!!!!!

cucka 2008.02.02. 23:32:21

Masika, megtisztelsz vele! :)

Köszönjük a hófordulós köszöntést! :) PM, Hunorka pedig Nórkánknak és Neked küld sok hófordulós puszit! :)

Leonine · http://leonine.freeblog.hu/ 2008.02.03. 13:08:57

Anyukám 7 Ilonával járt egy osztályba, én 5 Gáborral, a húgom 4 Alexandrával, az én gyerekem pedig majd 3 Ronáldinnyóval és 2 Dzsesszikával fok majd egy osztályba járni? Nem tudom, miért jó így kiszúrni a gyerekekkel, de az enyémnek biztosan magyar, vagy már rég magyarosodott neve lesz. Fiúból a Máté tetszik nagyon, lányból sok van, de még rengeteg időm lesz ezen agyalni!

Mindenesetre remélem, hogy később nem érik majd inzultusok Huncot a neve miatt, vagy ha igen, akkor is büszkén áll ki a neve mellett a sok Dezdemónával és Leonardóval szemben. Cucka, szerintem jó döntés volt, én veletek értek egyet!

Gesa 2008.02.03. 15:59:40

Nekünk is Hunornak hívják a kisfiunkat, aki ma 10 hetes és két napos. :)
Jó a névválasztás!

Mazsola01 2008.02.04. 13:58:41

Cucka: nem baj sőt örülök neki, majd én is kilinkelnélek :))

Livia 2008.02.04. 22:08:14

En is csak olvastalak eddig, de ehhez muszaj hozzaszolni. Nekem nagyon tetszik a Hunor nev. Apanak annyira nem tetszett, nem is volt olyan fiu nev, ami mindkettonknek tetszett volna. Mazli, hogy lanyunk lett. :)) Bar a masodik keresztnevet nem mi adtuk Neki, hanem anyosom, miutan szultem...A mai napig nem tudtam megszeretni, Apa pedig megjegyezni. :) (Vidryana) Az pedig, hogy mit gondol a boltos vagy a rokonok kit erdekel? Mire HuncUr felno, lehet, hogy megbecsult nev lesz ujra.
süti beállítások módosítása